
“Woon- en modebranche profiteren van vakantiegeld”
Van alle Nederlanders tussen 15 en 65 jaar krijgt 65 procent vakantiegeld. CBW-Mitex liet door marktonderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy een consumentenonderzoek uitvoeren naar de besteding van het vakantiegeld. Uit het onderzoek blijkt dat 16 procent van de consumenten die vakantiegeld uitgekeerd krijgt, dat wil uitgeven aan wonen en interieur. En 7 procent investeert het vakantiegeld in kleding en schoenen.
Volgens CBW-Mitex bedenken winkeliers momenteel allerlei acties om de euro’s richting hun kassa’s te laten rollen, zoals vakantiegeld-coupons en Facebook-campagnes.
Btw-verhoging
Dat consumenten van plan zijn om hun vakantiegeld in de woon- en modebranche te besteden, ziet als een opsteker. Volgens de brancheorganisatie staat het consumentenvertrouwen al te lang op een bedroevend laag niveau.
Door de aangekondigde btw-verhoging per 1 oktober zullen consumenten mogelijk nog krampachtiger worden in hun bestedingspatroon. Daarom voert CBW-Mitex samen met lobbypartners MKB Nederland en Detailhandel Nederland intensief campagne om de invoeringsdatum minimaal verplaatst te krijgen naar 1 januari 2013.
Vakantie
Uit een onderzoek van ING blijkt dat het vakantiegeld minder vaak wordt besteed aan vakantie. De vakantie blijft nog wel de belangrijkste bestemming van het extraatje dat werknemers in mei ontvangen, maar het geld wordt in toenemende mate voor andere uitgaven gebruikt.