
Toms doneert voortaan een derde van de winst aan mentale gezondheidszorg
Foto: Toms
“Hoe eerder een probleem met de mentale gezondheid (of ziekte) wordt vastgesteld, hoe haalbaarder herstel is”, stelt het schoenenmerk in een persbericht. “Onderzoek toont aan dat 45 procent van de volwassen die met een mentale ziekte kampen, hiervoor geen professionele hulp zoekt. De reden is een gebrek aan kennis over wat voor soort hulp ze nodig hebben en waar ze die kunnen vinden.”
Wegnemen van barrières
Het merk wil een bijdrage leveren aan het wegnemen van die barrière en daarom besloten een derde van de winst te schenken aan organisaties op het gebied van mentale gezondheidszorg. Dat gaat in eerste instantie om subsidies aan Amerikaanse organisaties als Brave Trails, Homeboy Industries en The Dinner Party, maar het is bedoeling om het initiatief het komende jaar ook in Europa en de rest van de wereld uit te rollen. Er lopen als gesprekken met Nederlandse partijen.
Eerst schoenen doneren, nu winst
Toms werd bekend met het One-for-one model; het merk doneerde eerder voor elk paar schoenen dat werd verkocht ook een paar schoenen aan kinderen die ze nodig hadden. Later kwamen daar projecten rondom zicht – brillen en oogoperaties – en schoon water bij. Vorig jaar maakte het merk bekend dit ‘impactmodel’ te herzien en voortaan een derde van de winst aan goede doelen te schenken, als onderdeel van een bredere herpositionering.