
Nike profiteert van ophef rondom controversieel nieuw gezicht
Vorige week maakte sportmerk Nike bekend een nieuw gezicht te hebben voor de nieuwe ‘Just do it’- campagne: Colin Kaepernick. Hij was in 2016 de eerste National Football League (NFL)-speler ooit die niet ging staan tijdens het Amerikaanse volkslied uit protest tegen racisme en politiegeweld. Een groot deel van Amerika viel over hem heen waarna geen enkele NFL- club hem nog een contract wilde aanbieden. Nike besloot met hem in zee te gaan voor de nieuwste ‘Just do it’-campagne. Op de reclamefoto is het gezicht van Kaepernick te zien en de tekst ‘Believe in something, even if it means sacrificing everything. Just do it’. Bij verschillende Amerikanen schoot dit in het verkeerde keelgat.
Just like the NFL, whose ratings have gone WAY DOWN, Nike is getting absolutely killed with anger and boycotts. I wonder if they had any idea that it would be this way? As far as the NFL is concerned, I just find it hard to watch, and always will, until they stand for the FLAG!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 5 september 2018
Onder andere bij de Amerikaanse president Trump. Op Twitter stelt hij dat Nike “gekild” zal worden op de Amerikaanse beurs. Het tegendeel blijkt waar: Nike is weliswaar drie procent gekelderd op de beurs, maar inmiddels begint dat weer te stijgen. Daarnaast steeg de online omzet afgelopen weekend met dertig procent.
Boycot
Verschillende Amerikaanse sportliefhebbers zijn een boycot gestart. Ze plaatsen video’s en foto’s van hun kleding en schoenen die ze in brand hebben gestoken. Ook worden er Nike-logo’s uit kledingstukken geknipt.
First the @NFL forces me to choose between my favorite sport and my country. I chose country. Then @Nike forces me to choose between my favorite shoes and my country. Since when did the American Flag and the National Anthem become offensive? pic.twitter.com/4CVQdTHUH4
— Sean Clancy (@sclancy79) 3 september 2018
Our Soundman just cut the Nike swoosh off his socks. Former marine. Get ready @Nike multiply that by the millions. pic.twitter.com/h8kj6RXe7j
— John Rich (@johnrich) 3 september 2018
Al vrij snel daarna doken de reacties op van mensen die een spin geven aan de hele situatie. Zo kwam Nike met een reactie “How to burn our products safely”. Het is nog niet duidelijk of deze afbeelding ook echt vanuit Nike zelf komt. Bored Panda maakte een overzicht van alle ‘Meme’s’ in reactie op Nike’s nieuwe advertentie.
Be safe out there. pic.twitter.com/c6cB37r6b2
— Becky G. (@iambeckyg) 6 september 2018