
ING: ‘Personeelsuitdagingen vragen om technologische oplossingen’
Beeld: Ron Lach via Pexels
Technologie gecombineerd met een duidelijke wervingsstrategie en investeringen in talentontwikkeling scheppen in deze uitdagende tijden de nodige kansen in een competitieve markt, stelt Mulder. “Het aanhoudende personeelstekort in de retail blijft een aanzienlijke hindernis voor veel ondernemers. Winkels zijn bijvoorbeeld korter open of blijven bij gebrek aan personeel zelfs gesloten. Dit tekort heeft impact op de omzet terwijl de sector het momenteel al niet makkelijk heeft door een teruglopende consumentenvraag en oplopende kosten.”
Automatisering en AI
Dit heeft volgens Mulder onder meer een verminderde klantenservice, voorraadproblemen en verhoogde werkdruk bij andere medewerkers tot gevolg. Als oplossingen raadt de sectorspecialist ondernemers aan om te investeren in efficiënte technologieën als automatisering en artificial intelligence (AI). “Medewerkers kunnen zich zo weer helemaal focussen op de service aan de klant. Daarnaast is het voor retailondernemers essentieel om te investeren in het aantrekken en behouden van talent. Bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met onderwijsinstellingen om gerichte opleidingen aan te bieden. Het aanbieden van concurrerende salarissen, flexibele werktijden en doorgroeimogelijkheden kan de interesse van potentiële (jonge) werknemers vergroten.”