
Impulsaankopen kosten vrouwen 1.200 euro per jaar
Twee op de drie vrouwen komt na een middagje shoppen thuis met ongeplande aankopen. Schoenen worden het vaakst in een opwelling gekocht. 70 procent van alle impulsaankopen bij vrouwen zijn schoenen. Vooral tijdens de uitverkoop kunnen vrouwen het moeilijk weerstaan om iets niet te kopen. 3 op de 5 vrouwen geeft aan een sterk afgeprijsd item niet te kunnen laten liggen. 1 op de 3 geeft zelfs aan expres iets ongepland te kopen, om vervolgens te kunnen opscheppen over het koopje dat ze op de kop getikt hebben. 80 procent geeft toe een bepaald item nooit gekocht te hebben als het niet was afgeprijsd.
Invloed
Shoppen met vriendinnen, moeder of collega’s blijkt ook te leiden tot meer aankopen. Terwijl winkelen met een mannelijke partner juist voorkomt dat er spontaan iets gekocht wordt: 9 op de 10 vrouwen zegt geen impulsaankopen te durven doen wanneer haar man mee gaat winkelen.