
Heeft u recht op schadevergoeding bij een stroomstoring?
Op vrijdagochtend 27 maart 2015 werd een groot deel van Nederland getroffen door een stroomstoring bij Liander. De oorzaak zou zijn een probleem bij Tennet. Veel winkels en instellingen hebben hun deuren gesloten en dat leidt tot omzetderving. Kunt u als retailer de schade verhalen bij de energieleverancier?
Compensatievergoeding
Liander is verplicht om een compensatievergoeding uit te keren als de storing langer dan vier uur duurt.
U ontvangt €35 euro als u langer dan vier uur zonder gas of stroom hebt gezeten. Daarna krijgt u €20 euro extra voor elke vier uur erbij (dus na acht uur, na twaalf uur enzovoort).
U ontvangt het bedrag automatisch binnen tien weken. U ontvangt binnen zes weken een creditfactuur van Liander. Hierin staat welk bedrag u precies zal krijgen. Uiterlijk vier weken daarna maakt Liander het geld automatisch over op uw bankrekening.
Heeft u een ‘zware’ aansluiting? Dan gelden volgens Liander andere regels.
Overmacht
Aangezien de storing is ontstaan bij Tennet, zou het kunnen dat Liander zich beroept op overmacht.