
‘Explosieve groei schoenenverkoop via internet’
Volgens het bedrijf werd voor deze adverteerders meer dan 1,2 miljoen euro omzet behaald. Zanox verwacht dat er in de maand december nieuwe records zullen worden gebroken. “De consument ziet geen grote problemen meer om online schoenen te kopen,” aldus Roger Kenbeek algemeen directeur bij Zanox. “In november verkochten onze adverteerders meer dan 15.000 paar schoenen via ons publisher-netwerk. Fashion artikelen lopen al een aantal jaar goed tijdens de kerstverkopen, maar door het koude weer neemt de vraag naar warm schoeisel extra toe.”
Zanox verzorgt de online promotie van meer dan twintig schoenenwebshops, waaronder Omoda, Scapino, Invito, Manfield, Brandos, Adidas, Shoemixx en Sooco. Andere retailers, zoals de Bijenkorf, Asos, Tommy Hilfiger en Esprit, verkopen eveneens schoenen, maar hun gegevens zijn in deze analyse niet meegenomen. Binnenkort starten ook de webwinkels van House of Shoes en Café Moda bij Zanox met online performance advertising.
Zalando
Ook de Duitse schoenenretailer Zalando, die onlangs een webshop in Nederland opende, adverteert via Zanox. Het bedrijf wist in korte tijd een belangrijk marktaandeel te veroveren. Naar het voorbeeld van Zappos, marktleider in schoenen in de Verenigde Staten, betalen consumenten geen bezorgkosten en krijgen ze honderd dagen gratis retourrecht.