
Een derde van online mode- en schoenenaankopen komt retour
In totaal stuurden Nederlanders in 2020 bijna 23 miljoen online aankopen terug, 7 procent van alle internetbestellingen. Dat blijkt uit E-commerce Aftersales, een onderzoek van Multiscope onder ruim 3.100 Nederlanders. Bijna de helft (46%) van de online bestellers stuurde het afgelopen jaar één of meer bestellingen terug. Zij retourneerden gemiddeld bijna 4 pakketjes per persoon.
Kleding en schoenen meest teruggestuurd
Kleding, schoenen en modeaccessoires stuurde men het vaakst terug. Een derde (34%) van de bestellingen in deze categorie ging gedeeltelijk of geheel retour. Vervoermiddelen en accessoires werden in 10 procent van de gevallen teruggestuurd. Elektronica (9%) en huis- en tuinartikelen (7%) volgen.
Thuis passen en kiezen
De voornaamste reden voor retour is dat de bestelling niet voldoet aan de verwachting (43%). Een vijfde (21%) bestelde meerdere versies, zoals verschillende maten of kleuren, om vervolgens thuis te kunnen kiezen. Ook gaf 17 procent aan dat de maat niet goed was en de aankoop om die reden retour ging.
Foto: Anete Lusina via Pexels