
CBS: Flinke omzetplus in maart voor kleding- en schoenenzaken ten opzichte van maart 2021
Beeld: Rick Govic via Unsplash
Door de coronamaatregelen van een jaar geleden zien we in de cijfers van het CBS een groot verschil tussen food en non-food winkels. De winkels in voedings- en genotmiddelen hadden een jaar geleden geen last van de lockdown en behaalden 0,9 procent minder omzet dan in maart 2021. De omzet van de non-foodwinkels, die de deuren vorig jaar moesten sluiten, groeide in maart 2022 met 27 procent.

Hoewel alle deelbranches in de non-food meer omzet haalden dan een jaar geleden, steken de kledingbranche en de schoenen en lederwaren daar ver bovenuit. Met een omzetplus van 53,5 procent is de kledingbranche koploper, gevolgd door de schoenen en lederwaren met 50,4 procent. De branches doe-het-zelf/keukens/vloeren (+21,8%), meubels/woninginrichting (+15,3%), recreatieartikelen (+13,6%), consumentenelektronica/witgoed (+9,7%) en drogisterijen (+6,6%) droegen eveneens bij aan de sterke omzetstijging in de non-food branche.