
Eerste kwartaal 2020: omzetdaling het grootst bij mode- en schoenenwinkels
Door de uitbraak van het coronavirus daalde de omzet van kledingwinkels met 16,2 procent en die van schoenenwinkels met 15,7 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. Dit maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekend. Mede door de omzetdaling bij kledingwinkels en schoenenzaken viel de kwartaalomzet van de non-foodsector in totaal 0,6 procent lager uit ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar. De hogere omzet van onder meer doe-het-zelfzaken en drogisterijen, die plussen van respectievelijk 13,6 procent en 8,3 procent noteerden, kon dat niet compenseren.

Online aanbieders plussen
De online omzet van de detailhandel was in het eerste kwartaal 19,1 procent hoger. Dat is de hoogste groei sinds het eerste kwartaal van 2018 (21,1 procent). De online omzet van multichannelspelers was in het eerste kwartaal 20,8 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure players was de omzet 18 procent hoger.
Ondernemersvertrouwen nooit zo laag
Het ondernemersvertrouwen in de detailhandel was niet eerder zo laag. Het CBS meldt dat dit vertrouwen bij de start van het tweede kwartaal van 2020 op -12,8 uitkomt. Dat is een stuk lager dan vorige dieptepunt (-9,1, Q4 2009), dat werd genoteerd tijdens de laatste economische crisis.
Foto: www.flickr.com/Favaro Junior