
Nu in Schoenvisie #6: Royal Republiq, 6 pagina’s catwalktrends en grote keuzes voor kleine(re) steden
Nicolas Kjaer van Royal Republiq: ‘Wij bieden onze klanten meer dan waar voor hun geld’
Dat de naam Royal Republiq bij het grote publiek waarschijnlijk geen belletje doet rinkelen, deert oprichter en ceo Nicolas Kjaer niet. De (retail)klanten die er voor hem echt toe doen – liefhebbers zoals hijzelf – weten het Deens-Nederlandse schoenen- en tassenmerk wel te vinden. En die komen inmiddels uit meer dan veertig landen. In de nieuwe Schoenvisie vertelt Kjaer over de (soms hobbelige) weg daarnaartoe.
Lees ook: 5 ondernemerslessen van Nicolas Kjaer (Royal Republiq): ‘Bezuinig nooit op je product’
Markt in cijfers: aantal schoenenwinkels 2008-2018
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte dit voorjaar de voorlopige cijfers bekend over het aantal schoenen- en lederwarenzaken in Nederland van 2008 tot nu. Vakredacteur Wilke Wittebrood duidt de cijfers.
Even afrekenen bij Kerckhoven Shoes in Tilburg
Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Arno en Ineke van Kerckhoven (Kerckhoven Shoes in Tilburg) geven openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Ook vertellen ze over de combinatie van kleding en schoenen en het 100-jarig jubileum van hun winkel, dat ze dit voorjaar vierden.
Lees ook: Familiebedrijf Kerckhoven Shoes in Tilburg bestaat 100 jaar: ‘Onze klanten vertrouwen ons’
Markt in cijfers: omzetontwikkeling januari-juni 2018
De schoenenbranche komt in de eerste zes maanden van 2018 uit op een omzetplus van 2,4 procent. Dat blijkt uit de Shoescan van marktonderzoeksbureau GfK voor brancheorganisatie Inretail. Na een moeizaam eerste kwartaal laat Q2 2018 volgens branchespecialist Dave Quadvlieg een ‘verrassend mooi’ resultaat zien.
Primeurs in Cast
Van comfortabele klompjes tot excentrieke mannenschoenen; de afgelopen maanden mocht Cast weer een aantal nieuwe merken verwelkomen. In deze editie vind je een selectie van labels die dit seizoen voor het eerst hun collectie presenteren in het schoenencentrum.
Gezien op de catwalk: mode- en schoenentrends voor zomer 2019
Details domineren duidelijk het schoenenbeeld voor komende zomer. Van studs, koorden en riempjes tot parels, glitter en glans: het kwam allemaal voorbij op de internationale catwalks. Verwacht dit inkoopseizoen vooral veel aandacht voor teenslippers, transparantie en kleur. Daarnaast blijven de heuptas en sokken waardevolle bijverkoopartikelen.
Nieuw gezicht: Warrior Shanghai
Wout Meulemans ging naar China voor één paar Warrior Shanghai-sneakers en kwam met honderden schoenendozen terug. Nu hebben hij en Fons Lagendijk de Europese handelsrechten en mogelijk het kleinste winkeltje in Amsterdam. Wat gebeurde er in de tussentijd?
Lees ook: Hoe een Chinees schoenenmerk vanuit een Amsterdams pinhokje Europa wil veroveren
Achtergrond: grote keuzes voor kleinere steden
Hoera, er wordt weer gewinkeld! De economie en het consumentenvertrouwen hebben een boost gekregen. Althans, in de grote steden. De vitaliteit van kleine- en middelgrote steden staat nog steeds onder druk. Redacteur Lianne Schilderink verdiepte zich in de kwestie: hoe komt dat en wat moet er gebeuren om de kloof te dichten?
Mode-icoon: de jelly shoe
Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Dit keer verdiepen we ons in de geschiedenis van de jelly shoe. Wist je bijvoorbeeld dat het kleurrijke plastic schoeisel oorspronkelijk werd geïntroduceerd als high-end modeartikel?
Vakidioot: John Fluevog
Wie is John Fluevog, schoenontwerper en oprichter van het gelijknamige schoenenmerk? In onze vaste ‘Vakidioot’-rubriek leggen we hem een aantal persoonlijke vragen voor. Welke belangrijke beslissing heeft hij onlangs genomen, en waar komt zijn ongewone naam vandaan?
Lees ook: Canadese schoenontwerper John Fluevog maakt de oversteek naar Amsterdam [interview]
Als eerste op de hoogte zijn van nieuws over retailers en leveranciers, ontwikkelingen in de markt en actuele trends? Met het Schoenvisie Totaal-abonnement ontvang je 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendforecasters, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.