
Nederlandse winkelstraten worden drukker
Na jaren van teruglopend bezoek in de Nederlandse winkelstraten, komen er nu eindelijk meer shoppers. Uit metingen van onderzoeksbureau CityTraffic blijkt dat het er in de eerste vijf maanden van 2016 1,7 procent meer passanten zijn geteld ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar.
‘Crisis afgeschud’
Volgens directeur en retailadviseur Huib Lubbers lijkt dat weinig, maar dit is in de afgelopen jaren nog niet voorgekomen. In 2013 daalde het bezoek met 12 procent, gevolgd door een daling van 5 procent in 2014 en 0,8 procent verleden jaar. “Het lijkt alsof we het juk van de crisis ook in de winkelstraat hebben afgeschud”, stelt hij.
De zondag is een populaire winkeldag aan het worden, zowel fysiek als online. Ook de maandag, dinsdag en woensdag stijgen in populariteit op beide kanalen. Mensen winkelen minder op de donderdag en vrijdag, op zaterdag neemt de drukte in de winkelstraat het meest af. Toch zijn volgens CityTraffic de drukste winkelstraatdagen nog steeds donderdag, vrijdag en zaterdag.
Het drukste moment in de winkelstraat is een half uur opgeschoven van 14.30 uur naar 15.00 uur. De kans dat mensen daadwerkelijk iets kopen als ze winkelen is groter dan voorheen. Dat komt volgens Lubbers doordat mensen beter voorbereid op pad gaan. “Producten worden massaal online vergeleken, bovendien geven veel retailers prijsgarantie waardoor shoppers met de smartphone in de hand spontaan een koper worden.”
Bezoek bepalend voor omzet
Bezoek aan de winkelstraat blijkt volgens het onderzoeksbureau nog steeds bepalend voor een goede omzet in de winkel. De drukste locaties in de grote steden lijken minder last te hebben ondervonden van teruglopende bezoekersaantallen. “Vooral steden met 50.000 tot 150.000 inwoners moeten veel moeite doen om afvloeiing naar grote binnensteden tegen te gaan”, besluit Lubbers.