
Nederlanders spenderen vakantiegeld in webshops
De cijfers hierover zijn afkomstig van het online advertentienetwerk Zanox-M4N, gebaseerd op de omzetgegevens in de maand mei. Met name mode, elektronica en tuinartikelen waren vorige maand in trek.
Combinatie
Vooral op woensdag 29 mei hebben de consumenten flink online geshopt. De combinatie van het reguliere salaris en het vakantiegeld, heeft er volgens Zanox-M4N toe geleid dat de consumentenbestedingen online in totaal met een derde toegenomen.
Resultaten
Yoteng Pan is hoofd marketing bij het advertentienetwerk en legt uit hoe de resultaten naar voren kwamen. “Deze cijfers zijn een interpretatie van de verkopen van onze adverteerders.” Met die adverteerders bedoelt Pan onder meer de Bijenkorf, Zalando en Media Markt. “Onze cijfers vormen een representatieve steekproef, omdat onze absolute cijfers van de online retailmarkt ongeveer negen procent van alle online bestedingen vormt.”
Werkdagen
Verder valt uit de gegevens af te leiden dat online consumenten liever doordeweeks winkelen dan in het weekend. Dit in tegenstelling tot reguliere shoppers, die de fysieke winkels het liefst in het weekend opzoeken. “Mensen zitten op werkdagenmeer achter de computer”, aldus Lauri Koop, ook werkzaam bij Zanox-M4N. “Ook gebruiken mensen het weekend vaker om zich te oriënteren, kopen doen ze dan op een later moment achter de computer.”